Hem > Censur, Islamism, Politik, yttrandefrihet > I kölvattnet efter attacken på Vilks

I kölvattnet efter attacken på Vilks


Angreppet på Lars Vilks har redan tagits upp på många bloggar. Jag har valt att lägga ut det på min engelska blogg där bloggposten rönt stor uppmärksamhet internationellt.

På hemmaplan känner jag mig så tilltufsad av händelsen att jag har svårt att finna ord. Plötsligt blev allt ett vacuum. Apatiskt surfar jag runt och tar del av andras texter och kommentarer. Mycket klokt har skrivits och sagts. Men det är som om luften med ens gick ur vårt fina samhällsbygge. Det föll som en sufflé.

Givetvis tar jag en absolut ställning mot den gapande mobb som attackerade Vilks och som förnekade övriga åhörare att ta del av föreläsningen. Religiösa fanatiker av denna kaliber, är svåra att föra en dialog med då de förbehåller sig rätten att med Guds – eller här Allahs – goda minne – pådyvla andra, eller som det finare kallas, missionera den enda rätta tron.

Ett stort problem i villervallan är att Sverige är det mest sekulariserade landet på jorden. Det som då blir resultatet är detsamma som att blanda olja och vatten. Att försöka införa medeltida religiösa sedvänjor i detta land kommer aldrig att gå vägen. Det stadiet har Sverige redan gått igenom och passerat för länge sedan.

Tittar man närmare på videoklippen från föreläsningen kan man i tumultet skönja två kategorier. De som högröstat vrålar och agiterar och de som sitter häpna, överkörda och fullkomligt mållösa. De senare representeras av fredliga och icke-fanatiskt religiösa personer som gått hit för att ta del av Vilks infallsvinklar på yttrandefriheten i konsten. De förvägrades detta av den andra kategorin närvarande. Titta noga här och märk själv.

Det vi alla väntar på nu är att politikerna tydligt tar avstånd från dessa angrepp på demokrati och yttrandefrihet. Dessutom bör de i likhet med medierna svara på frågan om man per automatik klassas som islamofob om man tar ställning mot denna skränande pöbel och för yttrandefriheten.

Som det ser ut i nuläget är tystnaden från etablissemanget öronbedövande. Hur lång tid ska de ta på sig för att ta ställning i frågan?

Följ min blogg med bloglovin

Annons
  1. Arvid Bengtsson
    maj 14, 2010 kl. 20:50

    Nja, vissa delar av etablissemanget uttalar sig. Se t.ex. dagen UNT. Och som väntat relativiserar man det hela. Det som varit den enda naturliga, att förbehållslöst fördöma den muslimska mobben, lyser med sin frånvaro.

    • maj 14, 2010 kl. 20:55

      Precis. De få som uttalar sig relativiserar. Även Expressen spm ändå gick ut ganska hårt. Den som tar avstånd rakt av och ser ett mönster, inte bara en enstaka händelse, är Per Gudmunsson på SvD, men vad jag vet så har det inte skett i pappersupplagan, utan i hans till tidningen knutna blogg på nätet.

      Förresten, för er som vill läsa ett inlägg av någon från den andra sidan, så har Mohammed Omar skrivit vad han tycker om Vilksattacken här:

      http://alazerius.wordpress.com/2010/05/12/muslimer-forsvarade-civilisationen/

      Eftersom han är född i Sverige och har för avsikt att ändra Sverige till ett muslimskt land med intolerans för homosexuella, ett land med månggifte o dyl (läs hans kommentarssvar) undrar man hur det kommer att sluta.

  2. Utlandssvensk
    maj 15, 2010 kl. 14:09

    ”undrar man hur det kommer att sluta”

    Ja du, Cavatus. Det vi ser nu är resultatet av 20 års fullständigt massiva immigration av folk från alla misslyckade och våldsamma länder på jordens yta.

    Som jag har sagt tidigare tror jag att det redan är försent. Möjligen skulle ett totalstopp av immigration omedelbart, kombinerat med mycket tuffare straff och massiv ökning av polisernas antal och befogenheter kunna vända utvecklingen. Men detta skulle absolut inte bli någon dans på rosor. Det bor redan många hundra tusen unga agressiva män med rötterna i tredje världen var framtidsutsikter om de ska försöka leva vanliga Svensson liv är synnerligen bleka. Dessa figurer kommer att göra våldsamt motstånd. Räkna med att många områden förvandlas till rena krigszoner, i linje med vad vi har sett i Frankrike.

    Men med all sannolikhet kommer man inte att välja alternativet ovan utan istället kommer man att fortsätta som nu, möjligen med ännu större immigration. I så fall går landet mot totalt sammanbrott inom 10 år och inbördeskrig kan inte uteslutas.

    Mitt råd till unga Svenska som vill bygga sig ett bra liv är att lämna landet snarast. Ni är välkommna i alla fungerande västländer och lönerna är dessutom betydligt högre. Varför sitta kvar i Sverige och utsättas för hot och våld från immigranter som era föräldrar har beslutat att ta in till Sverige samtidigt som ni förväntas att försörja både immigranterna och snart även alla 40 talister? Om ni protesterar skriker de rasist…..

    Vänta inte för länge. Resten av Europa kommer INTE att behålla öppna gränser mot Sverige om landet börjar falla sönder.

  3. Utlandssvensk
    maj 15, 2010 kl. 14:22

    Här är några länkar som belyser vad svenska undomar utsätts för:

    http://www.dn.se/nyheter/sverige/invandrare-krigar-mot-svenskar-med-ran-1.730573

    Den är från 2006 men är det någon som tror att läget har blivit bättre?

    Sen har vi ett klipp från Sveriges radio från 2010:

    De äldre generationerna av svenskar har, enligt mig, begått fruktansvärda missdåd mot sina egna barn när de har röstat fram denna situation. De svenska journalisterna hör hemma inför en folkdomstol.

    • maj 15, 2010 kl. 14:50

      Tack för de länkarna. Jag har börjar samla på länkar som tar upp dessa saker, för att ha något att hänvisa till om man tar upp något av detta diskussion och man inte blir trodd eller anklagad för att fara med osanning och rasistiska fakta.

      Jag kanske inte är lika pessimistisk som du vad gäller Sveriges framtid. Men nog är det illa alltid. Läs Julia Caesars krönika idag på Snaphanen och du får en skildring som inte går av för hackor.

      Att flytta till ett annat europeiskt land – men vilket? Har inte islamiseringen och immigrationen slagit rekord i princip alla EU:s länder? Eller finns det fortfarande några ”safe havens”? Är det de forna öststaterna?

  4. Utlandssvensk
    maj 15, 2010 kl. 15:06

    ”Att flytta till ett annat europeiskt land – men vilket?”

    Jag har bott i 5 olika länder i Europa de senaste 15 åren och enligt min uppfattning är mångkulturproblemen klart värst i Sverige. Många andra länder har också problem men nästan samtliga av dessa har vidtagigt kraftiga åtgärder för att minska immigrationen från tredje världen samtidigt som man på olika sätt betonar västerländska värderingar. Det är troligt att Sverige redan under nästa mandatperiod kommer att ha högst andel muslimer i västeuropa. Andel utlandsfödda är redan den i särklass högsta.

    De länder där jag upplever minst ”mångkulturproblem” är:
    1. Finland
    Jag har bott där och det påminner mycket om det Sverige som en gång var. Väldigt liten immigration och våldsbrottslighet.
    2. Schweiz
    Stor immigration men helt dominerad av kvalificerade personer från västländer. Mycket tuffa asylregler och tydliga markeringar mot islamisering. Dessutom är nettolönerna minst dubbelt så höga som i Sverige och våldsbrottsligheten är minimal. Detta är min favorit och jag bor där.
    3. Danmark
    Hade stor asylimmigration under 90-talet men har stoppat denna helt sedan länge. Bred politisk enighet om att stå upp mot islamisering och kräva anpassning av befintliga immigranter. Betydligt färre våldsbrott än i Sverige.

    Men som sagt ALLA västländer är, enligt mig, bättre än Sverige.

  5. Utlandssvensk
    maj 15, 2010 kl. 15:52

    Cavatus,
    Missförstå inte min svartsyn. Jag tycker att det är fantastiskt att personer som du har hopp och arbetar konstruktivt för att vända skutan. Men som du vet började jag se problemen för nästa 20 år sen och min optimism är förbrukad. Val efter val efter val har jag hoppats bara för att bli gruvligt besviken.

    Eftersom du sparar på länkar kanske du uppskattar några fler ur min samling (utan ordning):

    http://www.dn.se/debatt/journalisterna-morklagger-sanningen-om-invandrarna-1.627362

    http://www.newsmill.se/artikel/2009/10/11/kan-europa-forbli-sig-likt-med-annorlunda-invanare-dar

    http://video.google.com/videoplay?docid=-871902797772997781#

    http://www.ulfpettersson.se/2007/07/12/myten-om-den-restriktiva-flyktingpolitiken/

    http://meritwager.wordpress.com/2009/07/19/skrammande-fakta-ska-ocksa-redovisas/

    http://www.hhri.org/thematic/asylum_seekers.html

    http://www.unhcr.org/refworld/country,,USCRI,,GBR,,4a40d2a6c,0.html

    http://www.nysun.com/opinion/while-sweden-slept/44831/

    http://www.dn.se/ledare/signerat/en-riktig-valdtaktsman-1.407102

    http://gatesofvienna.blogspot.com/2010/01/eternal-victim.html#readfurther

    http://www.nytimes.com/2008/01/06/books/review/Ali-t.html?ex=1357275600&en=0a58401d26a1da67&ei=5090&partner=rssuserland&emc=rss&pagewanted=all
    (Denna bok, The Suicide of Reason, är VÄLDIGT bra och dessutom lättläst. Rekommenderas!)

    http://globalpolitician.com/24373-sweden

    http://www.dn.se/nyheter/sverige/en-miljard-upp-i-rok-i-skolbrander-1.1065115

    http://www.brusselsjournal.com/node/1862

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article66852.ab

    http://frontpagemag.com/2010/05/05/among-criminal-muslims/

    Slutligen, mitt alldeles egna bidrag. Under valrörelsen 2006 observerade jag hur AFA helt utan motreaktion saboterade valet. Jag kontaktade ett antal stora bloggar om detta och lyckades att få Brussel Journal, en MYCKET seriös och etablerad blogg, att skriva följande:

    http://www.brusselsjournal.com/node/1359

    Klicka gärna på ALLA länkar i artikeln och notera dels vad AFA håller på med men ännu viktigare DET STÅR KVAR PÅ DERAS SITER EFTER 4 ÅR UTAN POLISINGRIPANDE. Sverige är INTE en fungerande demokrati.
    Bland annat rapporterar AFA att:
    ” Den kampanj som bedrivits gentemot
    dessa har inneburit att kandidater som ställer upp för Sverigedemokraterna
    eller Nationaldemokraterna har fått påtryckningar från antifascister.
    Stenar har kastats genom rutorna på deras bostäder,
    yxor har satts i ytterdörren och personliga hot har sprayats utanför
    bostäderna. Dessutom har hotbrev levererats som förklarar att denna
    typ av bemötande väntar den som ställer upp för rasistiska och
    nazistiska partier, om personen i fråga inte frånsäger sig kandidaturen”

    Min gissning är att det blir ännu värre under denna valrörelse.

  6. Utlandssvensk
    maj 15, 2010 kl. 15:53

    Jag la in en kommentar med många länkar. Fastnade den i spamfiltret?

    • maj 15, 2010 kl. 20:58

      Ja. den fastnade där men det är åtgärdat nu. Stort tack för alla länkar. Jag blir väldigt nedstämd när jag läser om detta med AFA. Jag har ju en bloggpost om detta men när jag på nytt blir påmind om det blir jag nedstämd. Ja, jag är också övertygad om att detta kommer att bli den värsta valrörelsen i mannaminne. Folk måste hemlighålla och hymla med vad det ska rösta på. Jag vet folk som ska rösta på ett parti och säger att de röstar på något annat i rädsla för repressalier och exklusion.

      Det största problemet är mörkläggningen. Att svenska folket är fört bakom ljuset. Att media och makthavare med berått mod vinnlägger sig om att ljuga folket rakt i ansiktet om hur det står till i landet. Eller tror de själva på sina uppdiktade myter? Det kommer vi nog aldrig att få reda på.

      Hörde att även Vilks hur nu attackerats med bensin. Jag är rädd att han blir ett offer på mångkulturalismens altare. Mycket rädd.

  7. Utlandssvensk
    maj 15, 2010 kl. 21:43

    För att sätta pricken över i på min outlook kan jag ju även berätta att jag förväntar mig omfattande fusk även med lagda röster.

    Personligen upplever jag att det svenska valsystemet nästan är skräddarsytt för att fuska. Om jag har förstått saken rätt kan vem som helst anmäla sig för att räkna röster.
    Vad förhindrar följande senario:
    En ung vänster sympatisör anmäler sig som rösträknare.
    Han tar med sig 100 valsedlar, blandade från riksdagspartierna.
    Dessa valsedlar byter han sen mot 100 SD valsedlar.

    Jag kan inte detaljerna för hur rösträkningen går till. Finns det någon kontrollfunktion som stoppar det jag beskrev ovan?

    Att handlingen ät olaglig tror jag inte betyder ett skvatt. De självutnämnda antirasisterna har väldigt tydligt visat att de är fullt villiga att bryta lagar för att stoppa SD. Dessutom tror jag att risken för åtal är liten, även om de blir upptäkta. Sannolikt avskrivs det pga. bevissvårigheter

  8. Utlandssvensk
    maj 17, 2010 kl. 18:07

    Cavatus,

    Kent Persson är i farten igen:

    ”Jag kommer aldrig att samarbeta med Sverigedemokraterna”

    http://kentpersson.wordpress.com/2010/05/17/jag-kommer-aldrig-att-samarbeta-med-sverigedemokraterna/

    MÅNGA gånger har jag frågat honom hur det kommer sig att man vägrar att samarbeta med SD men tycker att det är helt OK att samarbeta med en mängd europeiska partier som står för liknande immigrationspolitik.

    Han har aldrig svarat och nu är jag inte välkommen dit länge.

    Kolla denna tråd

    http://kentpersson.wordpress.com/2010/05/12/valbehovligt-maktskifte/

    • maj 17, 2010 kl. 20:26

      Har ställt en relevant fråga nu till Kent Persson, en fråga jag aldrig fick svar på i en e-postdiskussion med moderaterna i Stockholm. Kanske Persson kan lämna ett vederhäftigt svar!

  9. Utlandssvensk
    maj 17, 2010 kl. 21:43

    ”Kanske Persson kan lämna ett vederhäftigt svar”

    Lycka till! Vem vet, miraklernas tid är kanske inte förbi.

    Om man bara kunde få alla svenska M väljare att läsa Perssons blogg tror jag att partiets stöd skulle halveras.

    • maj 17, 2010 kl. 22:38

      Nej, han slingrade sig och sen kom andra kommentatorer in så den frågan har nog redan försvunnit ur hans medvetande.

  10. Utlandssvensk
    maj 17, 2010 kl. 23:52

    Om jag har förstått saken rätt så gäller nu:

    1. Alla riksdagspartier vill ha kvar nuvarande immigrationspolitik eller införa ännu mer generösa regler. Många moderater, folkpartister, vänsterpartister och miljöpartister säger att de ser helt fri invandring som önskvärt.

    2. Alla riksdagspartier säger bestämt att de aldrig, aldrig, aldrig ska sammarbeta med SD

    Vad ska en realist tro om den kommande mandatperioden……

    • maj 18, 2010 kl. 11:01

      Ja, man kan bli mörkrädd för mindre. Ibland undrar jag om det inte var bättre i forna DDR. Där visste i alla fall människorna om att de var grundlurade och allt var ett taskspeleri. Här går de flesta omkring och TROR att allt står rätt till och vågar man andas något politiskt inkorrekt kommer känsloladdade motargument som på beställning från de styrande. Hur långt kan det gå egentligen?

      Tystnaden från politikerna efter Vilksattackerna har utvecklats till ett vakuum. Beror på om de ska tordas kritisera angreppet på demokratin utan att riskera att hamna i sin egen rasistfålla!? Det är nog därför de är tysta. De har målat in sig i ett hörn.

  11. Utlandssvensk
    maj 18, 2010 kl. 11:57

    Håller med till 100% om DDR liknelsen. Jag spenderade en del tid där innan muren föll och det var definitivt så att folk åtminstonde starkt misstänkte att något var fel.

    ”Hur långt kan det gå egentligen?”

    Ja, märkligt nog verkar det bara som att riksdagspartierna blir MER immigrationsvänliga desto större problemen blir. Dessutom måste man erkänna att befolkningen verkar stå bakom detta. Sverige befinner sig nu på gränsen till ett sammanbrott. 20 våldtäkter om dagen, 500 skolbränder om året, öppna och aggresiva angrepp på yttrandefriheten, osv, osv. Allt detta leder till att endast cirka 5% kan tänka sig att uppge SD i en opinionsundersökning……..

    • maj 18, 2010 kl. 17:52

      Men jag tror att SD skulle få MAJORITET i riksdagen om folk bara visste! Folk är så uppkörda och förda bakom ljuset så det bara vet inte hur grundlurade och hjärntvättade de är. Det värsta är att jag tror inte ens många politiker är insatta i hur långt det har gått. Många av oss som läser internationella sajter och bloggar och regimkritiska bloggar vet i allmänhet mer om Sveriges tillstånd än svenskarna men även mer än många blåögda politiker!! Så svenskarna kan knappast anklagas personligen. Det de möjligen kan hållas ansvariga för är att de litat för blint på politikerna så att de gett dem för fria händer.

      Läste en artikel för inte alltför länge sedan (minns ej forskaren) i vilken det hävdades att ju bättre ett lands invånare får det, desto bräckligare blir demokratin eftersom folk inte bryr sig längre utan överlåter allt bestämmande till politikerna. Folk njuter av att ha det förhållandevis bra och engagerar sig inte längre politiskt. De har roliga hobbies istället. Skulle vilja komma ihåg artikelförfattaren. Det ligger mycket i det resonemanget.

  12. Utlandssvensk
    maj 18, 2010 kl. 18:08

    ”ju bättre ett lands invånare får det, desto bräckligare blir demokratin eftersom folk inte bryr sig längre”

    Jo, det kan ligga en del i det. Men titta t.ex på Indien, världens folkrikaste demokrati. Det är svårt att påstå att denna är välfungerande trots väldig fattigdom. Det samma kan sägas om Sydafrika.

    Personligen anser jag att historien klart visar att demokratier endast är stabila och välfungerande under långa tidsperioder om de regleras av grundlagar med tydlig maktdelning. Schweiz och USA är bra exempel.

    Sverige hade en sådan grundlag fram till 1974 och jag anser att det inte är någon slump att landet sedan dess har förfallit.

    ”Så svenskarna kan knappast anklagas personligen”
    Tja, om folk inte kan hållas ansvariga för hur de röstar har jag svårt att se att man kan tro på demokrati alls. Visst, journalister, skolan, BRÅ osv. har ängnat sig åt ren propaganda. Men just pga. denna propaganda så uppenbarligen inte har stämmt med verkligheten borde folk ha reagerat för länge sen. Detta är också vad som har hänt i andra länder (t.ex Danmark och Holland) där propagandan var lika stark. I dessa länder har VÄLJARNA, via missnöjespartier, framtvingat en förändring av debattklimatet.

    • maj 18, 2010 kl. 19:02

      Visst har väljarna ett ansvar, men vad ska man säga om det läge som råder i Sverige när befolkningen regelmässigt förs bakom ljuset och detta backas upp av den tredje statsmakten, nämligen media! Maken till lurendrejeri får man leta efter i en stat som påstår sig vara en demokrati. Demokratur är ordet, ett begrepp som franske sociologen Gerard Mermet myntade, som står för en demokrati på ytan men som praktiken saknar en reell yttrandefrihet for dissiderande politiska grupper att föra sin talan på lika villkor osv. Läs på Wikipedia! Det stämmer på pricken in på Sverige.

      Ibland undrar jag om det inte gränsar till högförräderi!!

  13. Utlandssvensk
    maj 18, 2010 kl. 19:54

    Nog är de svenska jornalisterna landsförrädare.

    Det som återstår att se är om befolkningen har ryggrad nog att ställa dem till svars. Gud vad jag hoppas på det, men tyvärr tror jag att sannolikheten är låg.

    Men det är klart, om man tittar historiskt på länder vars inhemska elit har sammarbetat med kolonisatörer så har dessa ofta fått sina straff när den utländska makten har kastats ut.

    Faktum är att kolonisering är den mest passande termen för vad som nu sker i Sverige:
    1. Urspungsinnevånarna tvingas finansiera bosättningarna
    2. Urspungsinnevånarna straffas om de kritiserar kolonialisterna
    3. Propaganda förklarar för urspungsinnevånarna att deras egen kultur är värdelös och att deras nya herrefolk har en mer högstående kultur.
    4. De nya herrefolket kan misshandla och våldta urspungsinnevånarna utan påföljd.

    Finns det NÅGOT som talar emot att kalla detta kolonisering?

    • maj 18, 2010 kl. 20:11

      Nej, det finns inte något som talar mot att det handlar om en kolonisering, därtill iscensatt av de egna makthavarna. Då blir nästa följdfråga: vad kan ha föranlett detta snedsteg, detta tilltag? Är det EAD, den europeiska-arabiska dialogen, som föddes i kölvattnet av oljekrisen på 70-talet? Kan det vara något annat? Har du spekulerat eller forskat i detta?

  14. Utlandssvensk
    maj 18, 2010 kl. 21:07

    ”Har du spekulerat eller forskat i detta?”

    Jo, nog har jag spekulerat! Som du vet betraktar jag läget i Sverige som unikt och annorlunda mot övriga europa.

    Mycket kortfattat så tror jag att 68 generationen uppnådde en unik dominans i Sverige. Dessa figurer var starka i hela västvärlden men i alla andra länder fanns det någon form av opposition som vägrade att anpassa sig till dessa värderingar. I dagens Sverige har även det gamla högerpartiet (M) blivit socialliberaler.

    Om man sen tittar på 68 orna tycker jag att det är uppenbart att det som utmärker dem är en avsky för det kapitalistiska, västerländska samhället. Allt annat är bättre. Givet detta blir det rimligt att man betraktar Sveriges omvandligt till ett våldssamt tredje världen land som önskvärt.

  15. Utlandssvensk
    maj 18, 2010 kl. 21:57

    Jo, jag såg den.

    Absolut bland det bättre reaktionerna.

    Men jag är inte helt med på detta mantra ”det är bara några få extremister”. Det saknar nämligen förankring i tillgänglig data.

    1. Under Sharia blir man garanterat straffad hårt om man avbildar profeten som hund

    2. Alla seriösa undersökningar pekar på att en klar majoritet av världens muslimer stöder sharia lagstiftning.

    Här kommer ett exempel:

    ”The Islamist goal of giving Shari’a a larger role in Islamic society is viewed positively in Egypt, Pakistan, and Indonesia, at the same time as this is widely recognized to be a goal of al Qaeda. However, support for promoting Shari’a in general in the Islamic world is stronger than support for giving Shari’a a larger role in governing one’s own country.
    In Egypt 81 percent said they agreed with the al Qaeda goal of “requir[ing] a strict application of Shari’a law in every Islamic country” (65% strongly); only 12 percent disagreed. Pakistanis were similar with 76 percent agreeing with this goal (52% strongly); 5 percent disagreed. Indonesians, however, agreed by only a narrow plurality: 49 percent supported the goal (just 14% strongly), while 42 percent disagreed. In Morocco in late 2006, 76 percent agreed.

    Klicka för att komma åt STARTII_Feb09_rpt.pdf

    (sid. 29 i dokumentet)

    Man jag håller redan på med den debatten hos:

    http://blogg.svansbo.se/

    http://ingero.blogspot.com/

    Så jag orkar inte öppna ytterligare en front…..

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: