Hem > Censur, Immigration, Islamism, Politik, yttrandefrihet > Världsmästarna bojkottas

Världsmästarna bojkottas


Julia Ceasars bok Världsmästarna skakar om bland de politiskt korrekta makthavarna inom biblioteksbranschen. Hennes samhällskritiska bok har fått många svenska folkbibliotek att inte längre tillmötesgå kommuninvånarnas önskemål om bokinköp och alltså börja censurera inköpen.

Flera personer har kontaktat mig under våren och vittnat om hur de bollas än från den ena än till den andra personen i förvaltningen, för att få undanglidande svar. I Eskilstuna hänvisade till sist bibliotekarien till kommunens politiker! Politikerna tillåts alltså bestämma vilka böcker som får läsas. Ministerstyre på lokal nivå, eller?? Även sajten Politiskt Inkorrekt har tagit upp detta.

Därför är det dags för en rikstäckande kampanj! Affes statistikblogg har satt samman en klickbar bild (se högermarginalen) över Sverige som han uppdaterar allteftersom biblioteken, efter våra påtryckningar, köper in boken. Gå till Affes och läs mer.

Vi måste alltså alla gå till, ringa eller mejla våra bibliotek och kräva att boken köps in. Vi kommer att få problem, men får inte ge upp. Boken finns redan på en hel del bibliotek, och det sannolikt grundat på det första lektörsomdömet, som var en neutral och icke-värderande text:

Huvudspåret i Världsmästarna är kritik av islamism och av svensk invandringspolitik. Det finns frågor om kostnader, antalet invandrare jämfört med andra EU-länder, möjligheterna att anpassa och assimilera dem i det svenska samhället, asylsökande och passlöshet, analfabetism och kriminalitet, frågor som faller utanför ramen för politisk korrekthet för svenska politiker och svenska journalister. Världsmästarna i godhet, som Julia Caesar rubricerar de svenska beslutsfattarna, har genom sin valhänthet skapat ”ghetton”, etniska enklaver i våra tre storstäder, dit alltför många asylsökande har sökt sig. Enligt henne har yttrandefriheten krympts ganska drastiskt, vilket har tvingat henne att ge ut den föreliggande texten på eget förlag. Julia Caesar är journalist till professionen och har tidigare publicerat ett flertal krönikor i dansk press.
/Per-Åke Walton

I och med det andra omdömet blev det alltså problem:

Världsmästarna är en 435 sidor lång indignerad insändare om hur Sverige tack vare hycklande politiker med en ”patologisk godhet” sålt ut vårt land till invandrare som plundrar, våldtar och berövar oss vår kultur. Genom ”snyftjournalistik” skall vi mer eller mindre tvingas till denna ”extrema” massinvandring. Retoriken i boken är också den extrem. Den är extremt onyanserad. Det är oklart vad pseudonymen Julia Caesar (journalist och krönikör på Snaphanen) skulle ha gemensamt med den humoristiska och intelligenta skådespelerskan Julia Caesar. Bokens närmaste läsekrets torde vara sympatisörer till Sverigedemokraterna.
/Jan Bärmark

Därför finns nu en färdig mall här att mejla till biblioteket som kan hjälpa dig att övertyga bibliotekarierna om att köpa in den. Där finns även ett genmäle om du stöter på svårigheter (vilket du sannolikt kommer att göra). Om de vägrar att köpa den kan du beordra dem att beställa den från ett annat bibliotek, vilket de är skyldiga att göra åt dig. Detta kommer att skapa stora administrativa bördor och kostnader för biblioteket. Om tillräckligt många gör det kommer personalen att inse att det blir billigare att köpa in ett exemplar.

Fråga givetvis även varför de inte vill köpa in boken och be om en motivering och vem som är personligen ansvarig för detta beslut. Vänd dig till den personen och presentera det som står i mallen. De ska inte komma undan. Här är ett exempel på ett Helsingborgsbiblioteks slingerbultar.

Rapportera även till Affe eller hit när ett bibliotek slutligen har köpt in boken. Affe uppdaterar då sin grafik.

Målet är att hela landet ska täckas in! Du ställer väl upp?

Följ min blogg med Bloglovin

stststavavpcfbtbtbtbtdbdbgdgdekekekeknenenenenemnmnmnmnadadadbk,
bkbk,lnlnlndmsvtsvtnmsvtftftsrsrsrsrsrkkkkcchaatkksvdsvdsvddndndnvagt,
exexbnbn,dgndgnbltgpgpgphdkbkbltltltnskskdsdksmpsmp

  1. juni 12, 2011 kl. 21:19

    LÄS BOKEN ”VÄRLDSMÄSTARNA” SOM ÄR MYCKET OMTALAD LÄS ARTIKELN NEDAN ANG. BOKEN.

    https://aktualia.wordpress.com/2010/09/15/julia-caesars-bok/

    ULF NILSSON JOURNALIST, RECENSERAR ”VÄRLDSMÄSTARNA” LÄS NEDANSTÅENDE INTRESSANTA ARTIKELLÄNK SOM JAG TYCKER ÄR JÄTTEBRA SKRIVEN. FLER JOURNALISTER EFTERLYSES SOM VÅGAR SKRIVA KLARSPRÅK.

    http://www.expressen.se/kronikorer/ulfnilson/1.2161500/ulf-nilson-sverige-ar-pa-vag-at-helvete

    GUNNAR SANDELIN, SOCIONOM OCH JOURNALIST SKRIVER OM BOKEN VÄRLDSMÄSTARNA, LÄS NEDANSTÅENDE ARTIKEL.

    http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.489398-ingen-oppen-debatt-om-migrationen

    MÅNGA SOM LÄST ”VÄRLDSMÄSTARNA” ANSER ATT DET ÄR EN MYCKET BRA BOK MED MYCKET FAKTA.

  2. juni 13, 2011 kl. 00:37

    Ge bättre mallar att skicka till biblioteket. De måste vara i rätt format för att man enkelt skall kunna kopiera dem. De som klagts ut visade inte svenska tecken. De blev ersatta med ”?”
    Lämna även ISBN-numret så skall jag kräva att det lokala stadsbiblioteket införskaffar den.
    Dra på förfullt denna inköpskampanj så att denna eminenta bok skall finnas tillgänglig för alla som vill läsa den

    • juni 13, 2011 kl. 07:32

      Nu har jag laddat upp en doc-fil istället. Att å,ä och ö var oläsliga gällde tydligen bara när man gick in och tittade i filen på Internet, inte i nedladdad version. Men för att slippa denna olägenhet, finns nu samma fil istället i doc-version, med ISBN-numret angivet.

  3. juni 13, 2011 kl. 01:38

    ISBN-numret till ”Världsmästarna : när Sverige blev mångkulturellt” (Häftad)
    av Julia Caesar är ISBN10: 9174651242
    http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9174651242

  4. stockholm1
    juni 13, 2011 kl. 08:03

    Alvik köpte in den.

  5. fiona1177
    juni 13, 2011 kl. 15:40

    Jag beställde den faktiskt redan igår från Adlibris tillsammans med Ulf Nilsons bok Sluten Anstalt. Så nu skall blodtrycket få sig en rejäl genomkörare. Milda makter vad naiv man varit under hela sitt liv! Först vid 68 års ålder snubblade jag över PI, sen andra läsvärda bloggar. Jisses, vilket uppvaknande!

    • juni 15, 2011 kl. 16:04

      Ja, det är väldigt bittert att vakna upp i ”mogen” ålder och inse att man blivit grundlurad av politiker och media i hela sitt vuxna liv. Fy fa-an, är det enda man kan säga.

      • Onkel
        juli 6, 2011 kl. 17:15

        Du menar seriöst att du inte fattat att allt i din vardag är baserad på ett urval som någon annan gjort? Folks brist på IQ nuförtiden skrämmer mig.

        Om du vill öka på din paranoia ytterligare så kan jag väl påpeka att varenda tidning du någonsin hållit i din hand består av ett urval som någon annan gjort. (Och du har ingen aning om vilka nyheter som valts bort och kommer förmodligen aldrig veta).

        ÅH NEJ CENSUR?!

      • juli 6, 2011 kl. 17:27

        De som sitter som småpåvar och har möjlighet att välja åt andra har uppenbarligen, i många situationer, inga problem med att välja utifrån kriterier som inte tillgodoser hela spektrat. Det ser vi över hela mediebilden. Men man märker det ofta inte förrän man uppmärksammats på det, då man fått det med modersmjölken och är så hjärntvättad att man tror att informationsflödet är pluralistiskt.

      • kjell karlsson
        januari 28, 2012 kl. 10:51

        För min egen del skedde uppvaknandet för drygt tio år sedan, då jag nyss passerat femtio, och insåg vad det då nya pensionssystemet skulle komma att innebära.
        Några år därefter började jag intressera mig för bank- och finanssystemet och den enorma skuldsättningen som agerade motor för ”tillväxten” och luftbubblan i bostadssektorn.
        Samt och slutligen då för endast några år sedan fått upp ögonen för islam och den hejdlösa massinvandringen.
        Och det senare är jag inte annat än värd att ställa mig i ett hörn och skämmas eftersom jag tidigare i livet under ett
        flertal år levde, arbetade och bodde samman ett stort antal muslimer under en period när jag var utstationerad för utomlands tjänstgöring och den gången ställde mig mäkta frågande till hur överhuvudtaget islam kunde tillåtas existera!
        Jag vill inte med detta påstå att jag varit grundlurad i hela mitt liv…men i alla fall i tjugo års tid!…och jag som ändå tror mig vara en normalbegåvad människa…
        Man väljer att se den verklighet som man vill se!

  6. svenskasvensson
    juni 14, 2011 kl. 15:39

    Censur på böcker nu är det illa, Sverige liknar Sydkorea.
    http://svenssonsfunderingar.wordpress.com/

    • Robin Shadowes
      juni 15, 2011 kl. 13:06

      Nordkorea menar du väl ändå?

      • juni 15, 2011 kl. 15:44

        Sydkorea har varit en stat med hård repression mot systemkritiker. Idag vet jag inte men jag vill nog påstå att Sverige ligger snäppet efter Nordkorea på den totalitära skalan medan Sydkorea haft en längre tid av ökad demokrati. Vad har hänt med Exilen förresten?

  7. Asta
    juni 15, 2011 kl. 14:28

    Du har helt fel i att alla bibliotek är ”skyldiga” att fjärrlåna in boken från andra bibliotek. Alla bibliotek har egna regler när det gäller detta. Ett avslag på inköp kan istället hänvisas till bokhandeln. Det finns också olika policy i olika län och bibliotek.

    • juni 15, 2011 kl. 16:02

      Det var en bibliotekarie på Affes blogg som uttalade sig om detta. Men har du sakkunskaper i ämnet har jag givetvis ingen anledning att tvivla på det.

  8. juni 15, 2011 kl. 15:37

    Maken till krystade förklaringar får man leta efter Här är Landskrona Stadsbiblioteks ursäkt::
    Hej!

    Vi köper inte in den boken. Viktigaste anledningen är att den är utgiven på Books on demand som har en bokbindning som inte håller för biblioteksbruk, de går sönder för fort. Vi är väldigt restriktiva att köpa in böcker därifrån.
    Att det dessutom är en debattbok skrivna av pseudonym är inte heller en fördel.

    Med vänlig hälsning
    ____________________________________________

    Pontus Johansson
    Bibliotekarie, Landskrona Stadsbibliotek
    Landskrona stad
    Regeringsgatan 13
    Telefon 0418 – 473 505 / 0733-473 506
    http://www.landskrona.se
    —–Ursprungligt meddelande—–
    Från: EXPEDITIONEN 1 BIBL – FOK
    Skickat: den 13 juni 2011 12:36
    Till: JOHANSSON PONTUS – FOK
    Ämne: VB: Inköpsförslag

    Jag kommer att erbjuda mig att sponsra boken med egna medel och höra vad de kan tänka ut för bortförklaring då. Till dess ber jag dem naturligtvis att boka ett fjärrlån. Gör du detsamma!
    UncleBob

    • Robin Shadowes
      juni 16, 2011 kl. 01:04

      Då får dom väl även ta bort alla böcker skrivna av författare som Samuel Clemens, Eric Blair, Karen Blixen m fl. Annars finns det ju ingen logik. Visst, dom kan ju alltid hävda att deras riktiga namn är kända till skillnad från JC’s.

    • Citronen
      juni 16, 2011 kl. 19:58

      Fler än 40 andra bibliotek tycker att bindningen duger…..

  9. Citronen
    juni 15, 2011 kl. 22:52

    Bra gjort att dra igång en kampanj runt detta!

    Vill bara påpeka att det i texten står att det i den länkade mallen också ska finnas ett genmäle, men något sådant verkar inte finnas…

    • juni 15, 2011 kl. 23:20

      Ok, jag tolkar det som om att detta genmäle ska återfinnas på Affes blogg? Jag ber dig att ta upp denna fråga i kommentarsfältet på hans blogg så kanske du får svar på varför det inte är så.

      • Citronen
        juni 16, 2011 kl. 11:58

        Nej, du har skrivit det i din egen text med hänvisning till din egen box.net-länk.

      • juni 16, 2011 kl. 15:48

        Ok, du har så rätt och jag måste ha glömt att klistra in genmälet innan jag laddade upp filen. Nu är filen uppdaterad och det finns nu även fler argument och bemötanden ifall det skulle bli aktuellt vid tvistigheter. Tack för att du påpekade detta.

  10. Robin Shadowes
    juni 16, 2011 kl. 01:07

    bobbenswe :
    Sydkorea har varit en stat med hård repression mot systemkritiker. Idag vet jag inte men jag vill nog påstå att Sverige ligger snäppet efter Nordkorea på den totalitära skalan medan Sydkorea haft en längre tid av ökad demokrati. Vad har hänt med Exilen förresten?

    Den försvann några veckor efter att Fenrisulv avled. Men det finns en ny nu. Tyvärr försvann materialet från gamla Exilen också så det blev att starta från scratch igen.😦

    http://exilen.forumotion.eu/

  11. fiona1177
    juni 19, 2011 kl. 15:40

    Det verkar som om Adlibris också börjar krångla. Jag beställde Världsmästarna och fick orderbekräftelse 12/6. Boken skulle skickas inom 2-6 dagar. Idag är det den 19:e, och dom har ännu inte skickat den! Detta har aldrig hänt vid någon av tidigare beställningar. Nu beställde jag ju också Ulf Nilsons Sluten Anstalt, och det gjorde kanske inte saken bättre?

    • juni 19, 2011 kl. 17:43

      Du får rapportera vidare om det uppstår meningsskiljaktigheter.

  12. O_Rolig
    juni 21, 2011 kl. 12:48

    Beställ den via Kulturbutik.se, de har lägsat priset som jag hittat hittills. Jag köpte 4st för att ge bort i presenter.

    • juni 21, 2011 kl. 13:06

      Tack för det tipset!

  13. Onkel
    juli 6, 2011 kl. 17:10

    ”Hennes samhällskritiska bok har fått många svenska folkbibliotek att inte längre tillmötesgå kommuninvånarnas önskemål om bokinköp och alltså börja censurera inköpen.”

    Kan ju bero på att massutskick av inköpsförslag från personer som INTE är ens är registrerade som låntagare på biblioteket. Det känns lagom seriöst att bli spammad med mail från folk i Stockholm och Skåne om att de vill att vi ska köpa in en bok. ”Jaha, så du har tänkt köra 8 timmar hit för att läsa boken? Är det inte bättre att du vänder dig till ditt närmsta bibliotek istället?”

    Om något så är det kampanjer som detta som ligger boken till last. Om en enda av våra egna registrerade låntagare ber om boken har jag inget emot att skaffa fram den, men resten kan sitta och skrika censur hur mycket de vill.

    • juli 6, 2011 kl. 17:24

      Nu har du fått det hela om bakfoten. Det är de som bor på orten som går till sitt lokala bibliotek. Det handlar ingalunda om några massutskick från högre ort. Just den lokala förankringen gör ju att man kan ha en dialog med bibliotekarierna. Införstådd?

      • Onkel
        juli 8, 2011 kl. 16:06

        Nu kommenterade jag visserligen bara på en enstaka efterfrågan som kommit till den kommun jag jobbar i. Där rörde det sig om person som befann sig på alltför många mil bort från kommungränsen för att det skulle finnas något skäl att ta inköpsförslaget på allvar.

        Nu säger jag inte att all efterfrågan är ”fejkad” av någon som skriver massutskick, men om det finns fler som driver den här sortens spamkampanjer till kommuner de inte själva tillhör är det inte underligt att biblioteken nekar till inköp.

        Jag är visserligen helt för det öppna ordet och låntagarinflytande, men är boken verkligen en sådan hit? I min kommun finns två exemplar sedan en tid tillbaka och inget har någonsin varit utlånat. (Någon paranoid människa skulle säkert påstå att biblioteket snillat bort dem, men nej de står i hyllan precis de alla andra böcker).

  14. juli 7, 2011 kl. 00:10

    http://politisktinkorrekt.info/2011/07/07/radio-tankesmedjan-hanfull-mot-jimmie-akesson/

    Same shit: Åsiktspoliser med en vänstervriden agenda. Detta är vad man skall betala Tv-radio avgift för? Tror jag hoppar…

  15. juli 9, 2011 kl. 10:39

    @Onkel: Det har tydligen förekommit att en (!) person som inte varit låntagare på ”ditt” bibliotek har rekommenderat inköp av boken. So what?, om boken skulle efterfrågas av någon randon snubbe/jänta som bor i en annan kommun är ingen ”spamkampanj” Denna snubbe/jänta kanske har sin arbetsplats eller sommarstuga i ”din” kommun?

    Det kan finnas en rad plausibla förklaringar och det exemplet bryter knappast mot några regler.
    Jag har inte den blekaste aning om orsaken till detta och det har inte du heller. I annat fall vill jag att du klargör dessa regler som överträtts och lämnar källhänvisning till dessa regler.

    De luddiga motiveringar för avslag av inköp som presenterats av en liten maktfullkomlig klick bland er bibliotekarier är naturligtvis bara ett försök att flytta fokus från fakta. Boken finns tillgänglig på andra bibliotek som inte nyttjar detta vakthundsbeteende. Ni ”vakthundar” anser inte att boken överensstämmer med er politiska övertygelse? Var åtminstone så hederlig att erkänna detta.

  16. september 30, 2011 kl. 06:35

    Onkel :
    Du menar seriöst att du inte fattat att allt i din vardag är baserad på ett urval som någon annan gjort? Folks brist på IQ nuförtiden skrämmer mig.
    Om du vill öka på din paranoia ytterligare så kan jag väl påpeka att varenda tidning du någonsin hållit i din hand består av ett urval som någon annan gjort. (Och du har ingen aning om vilka nyheter som valts bort och kommer förmodligen aldrig veta).
    ÅH NEJ CENSUR?!

    Jag känner igen mig… Mitt i livet, för andra gången gift, med tre ungar (två blöjbarn), 90-talskris med höga räntor och nyinköpt villa, mycket krävande profession, problem med psykopatologisk chef, äktenskapliga problem som slutade med byte av anställning, dagliga pendlarresor och skilsmässa och på det allvarliga, flera fysiska sjukdomsdiagnoser…. Vad fanns det för faktiska möjligheter att då ”tänka” så? Har i och för sig alltid förstått att ALLT i min vardag bottnar i politiska beslut, men vilket utrymme fanns för annat engagemang än vad som relaterats? Det var först när jag långt senare som skild, barnen vuxna, trots sjukdomarna lyckats med att kämpa mig tillbaks på heltid blev ålderspensionär ett halvår efter 65-årsgränsen, som det fanns reellt utrymme och möjligheter till den ”egentid” som gjorde att jag fick upp ögonen för vad den förra och nuvarande regeringen ställt till med för Sverige. Boken ”Världsmästarna…” köpte jag online från http://booksondemand.e-butik.se/?artnr=2044 samma dag den började att utges

  17. Franz
    mars 5, 2012 kl. 00:48

    Nacka biblioteket har både ”världsmästarna” och fler ”ministrar borde gråta”🙂

  18. Erik
    juni 19, 2012 kl. 10:51

    Kommentar från en bibliotekarie. Jag har följt den här debatten en del. Jag tror ni som föreslår de här inköpsförslagen tänker fel ibland. För det första så köper vi på biblioteken i allt högre utsträckning numera böcker just efter inköpsförslag, men det förutsätter i princip i 99 fall av 100 att den som föreslår inköpsförslaget också är låntagare på just det biblioteket. Krystade förslag via mail (speciellt en mall) där någon ”tycker” att vi borde ha en bok ratar vi nästan alltid, oavsett vilken bok som föreslås. Ofta är det t.ex en författare själv som utger sig för att vara en låntagare som vill att vi köper en bok som de gett ut på eget förlag. Det är rätt genomskinligt.

    Jag kan dock tänka mig att t.ex. Nacka bibliotek köpt boken just eftersom det är en ”riktig” låntagare som velat läsa den. Bibliotek bör ha förstås ha bra medieurvalsprinciper (finns ofta i biblioteksplanen eller på våra webbplatser) att förlita sig på. Om just ditt bibliotek inte köper in boken tycker jag du som låntagare kan be om att att få se deras medieurvalsprinciper. Vi har t.ex formuleringar att vi ska ”allsidigt belysa kontroversiella ämnen”, även formuleringar om att ”undvika böcker som spekulerar i fördomar och är rasistiska, sexistiska”.

    Som bibliotekarie blir man dock lite trött när man läser raljerande kommentarer om vår yrkeskår, glöm bort att vi sitter med knut i håret och vänsterglasögon. Vi är vanliga människor precis som ni andra, inga smakfascister som sitter med en klubba på bordet och bestämt säger nej till viss litteraut, åtminstone inte på mitt bibliotek.

    • juni 20, 2012 kl. 23:38

      Som inbiten bokläsare på mitt hemmabibliotek fick jag veta att boken var rasistisk och därför ämnade man inte köpa in den. Så din argumentering håller inte.

      • Erik
        juni 21, 2012 kl. 07:37

        Vad i min argumentering håller inte?

        Jag skriver att bibliotek bör ha medieurvalsprinciper att förlita sig på och att vårt bibliotek har sådana riktlinjer som stöd.
        Att sen ditt hemmabibliotek kallar den för rasistisk har väl ingenting med mitt inlägg att göra? Om vårt bibliotek skulle få ett inköpsförslag på den här boken
        skulle jag själv personligen lägga större vikt av att köpa in den utifrån att belysa ett ämne från flera sidor, även om press mm skriver att den är rasistisk.

        Vi köpte t.ex. både Bert Karlssons självbiografi och Carl XVI: Den motvillige monarken med samma motivering, fastän de förstås var helt pajiga som litteratur.

  19. birger
    september 9, 2015 kl. 13:40

    har precis vari på bibloteket och lånat boken värdsmästarna av julia sesar ska bli intressant att läsa den

    • september 9, 2015 kl. 20:13

      Fantastiskt att de hade den! Många bibliotek har tagit bort den ur hyllan eller inte köpt in den, dvs. censurerat den!

  1. juni 12, 2011 kl. 18:25
  2. juni 29, 2011 kl. 15:50

Kommentera

