Hem > Immigration, Islamism, Politik > Ny bok – Islam under slöjan

Ny bok – Islam under slöjan


På nattduksbordet den senaste tiden har jag haft en precis nyutgiven bok: Islam under slöjan. Författarpseudonymen Nils Dacke har publicerat ett välkommet boktillskott i form av en handbok för alla som behöver orientera sig i islam.

Ämnet är synnerligen hett med tanke på den fortskridande islamiseringen av Europa. Boken ger en bred men kortfattad beskrivning av islam, dess bakgrund och framväxt.

Det råder en allmänt utbredd tro att islam är som alla andra religioner. I ett kommentarsfält nyligen stötte jag på följande kommentar:

Varför inte blanda ihop alla religioner i en enda lära. Alla religioner är ändå baserade på följande två grundfundament:

* Det du vill att andra ska göra dig ska du ock göra dem

* Älska din nästa precis som dig själv

Om människan levde upp till dessa två krav skulle världen inte ha några problem överhuvudtaget. Vilken religion vi än tillhörde. /Christina

Om det vore så enkelt som Christina säger. Hon TROR alltså att islam är en religion som alla andra. Hade hon läst Dackes bok skulle hon vara mer påläst. Hon skulle VETA hur det förhåller sig.

Boken är indelad i 10 kapitel och beskriver Muhammeds bakgrund, uppväxt och vuxna liv med uppenbarelser, härjningar och erövringskrig. Det kan tyckas vara lite väl många namn i början och eftersom de är arabiska känns de svåra att lägga på minnet, men efter ett tag har man vant sig och då boken är så tunn är det en god idé att läsa den ytterligare en gång för att riktigt få kläm på islams historia.

För dig som funderat på att läsa Koranen, kan jag upplysa om att denna bok gör dig Koransprängd så det räcker. Vi får veta hur de religiösa texterna Koranen, Sunnah, Hadith och Sira hänger ihop. Dacke lägger bland annat fram en teori om varför islams företrädare nästan till varje pris vill undvika forskning och kritik av dessa islamska källor.

Vi får lära oss sharialagens ursprung. Kairodeklarationen och Ammanbudskapet med respektive konsekvenser reds ut. Nils Dacke delar med sig av sin breda kunskap och visar att han är en kunnig och insatt islamkännare.

Boken är så lättläst och informativ att den borde vara, om inte en skolbok, så i alla fall obligatorisk på lärarutbildningarna, särskilt i religionsvetenskap. Sedan borde den vara obligatorisk läsning för alla journalister och politiker och för dem som deltar i samhällsdebatten. Särskilt Svenska kyrkan, med vissa hårresande uttalanden och debattartiklar i bagaget, visar ett stort behov av att sälla sig läsarskaran.

Sist men inte minst borde alla som har det minsta intresse av hysa åsikter i ämnet läsa den, för att inte framstå som godtrogna och okunniga helt i händerna på dem som förfäktar att islam är fredens religion.

Boken beställes enklast från Books-on-demand eller Adlibris. Pris: 135:-, 117 sidor.

Följ min blogg med bloglovin

st, st, st, dagb, dagbl, dagbl, adl, adl, adl, adl, adl, adl, dm, dm, dm, svt, svt, svt, ft, ft, ft, ft, sr, sr, sr, sr, sr, sr, sr, sr, kk, kk, svd, svd, svd, svd, svd, dn, dn, dn, dn, dn, gp, gp, gp, ex, ex, ex, ex, kbl, kbl, kbl, kbl, hd, hd, hd, dgn, dgn, dgn, dgn, bm, bm, bm, ekn, ekn, ekn, gd, gd, gd, skd, skd, skd, skd, vg, vg, vl, vl, vl, vl, vl, mnd, mnd, mnd, kt, kt, kt, kt,

  1. Utlandssvensk
    mars 8, 2011 kl. 22:31

    Den ska jag läsa!

    Vad gäller engelskspråkig litteratur om Islam kan man notera att de kritiska titlarna helt dominerar de senaste tio åren. I Sverige har det varit tvärtom och det mesta har varit mångkulturellt snömos.

    Har du läst ”suicide of reason” ännu? Must read…..

    • mars 8, 2011 kl. 22:47

      Ja, läs den! Jag har lagt till Suicide of reason på min lista, men noterar att det finns två, Suicide of reason: Radical Islam’s threat to the Enlightenment samt Suicide of reason: Radical Islam’s threat to the West. Den senare kom ut ett år senare, nämligen 2008. Vilken av den är det du menar?

      Just nu har jag börjat på Per Ahlmarks Vänstern och tyranniet, det galna kvartsseklet. En inte helt ny bok, men oerhört träffsäker. Julia Caesar hade den som referensbok efter en av krönikorna. Rekommenderas!

  2. mars 8, 2011 kl. 23:11

    Har inte läst den själv men av dom beskrivningar jag läst så verkar den betydligt bättre och mer relevant än fårskallen Hjärpes böcker i samma ämne.

    • Utlandssvensk
      mars 9, 2011 kl. 00:08

      Strunta i Hjärpe!

      Det finns massor av bra och seriösa böcker på engelska.

      Bernard Lewis är sannolikt världens mest respekterade islamkännare och hans böcker är väldigt läsvärda:

      http://www.amazon.com/gp/search/ref=a9_sc_1?rh=i%3Astripbooks%2Ck%3Abernard+lewis&keywords=bernard+lewis&ie=UTF8&qid=1299625184

      Om du inte har läst hans böcker rekommenderar jag att börja med: ”What Went Wrong?: The Clash Between Islam and Modernity in the Middle East”

      Om jag minns rätt är Lewis professor på Harvard precis som Samuel Huntington. Den senares bok, ”The Clash of Civilizations and the Remaking of World Order” är nog den mest inflytelserika inom samhällsvetenskapen de senaste 20 åren. Fast i Sverige låtsas man i vanlig ordning som att den inte existerar…. Must read!!!

  3. Utlandssvensk
    mars 8, 2011 kl. 23:40

    Den jag menar är:

    Vänstern och tyranniet läste jag när den kom ut (tror att det var på 90-talet). Väldigt bra bok, men den bidrog till min pessimistiska syn på Sverige. Många politiker och ”kulturpersonligheter” i Sverige står på samma moraliska nivå som gamla nazister, men ingen ifrågasätter dem. Att Birgitta Dahl kunde röstas fram som talman i riksdagen är helt enkelt en total moralisk konkurs.

    Sen kan man ju tycka att det är märkligt att Per Ahlmark var ledare för folkpartiet, som har gjort mer än något annat parti för att beröva svenskarna rätten till sitt eget land, samtidigt som han hela tiden har stått upp för judarnas rätt att säga NEJ till muslimsk immigration till Israel.

    Hycklare är de, hela bunten….

  4. Utlandssvensk
    mars 8, 2011 kl. 23:52

    Cavatus,

    Har du noterat hur samtliga Europeiska länder har skärpt sin retorik vad gäller att ta avstånd från mångkultur? Sarkozy skulle utan tvekan kalls ”högerextrem” om han var en svensk politiker och han har, minst sagt, tagit i med hårdhandskarna vad gäller att stoppa islamiseringen. Likväl vill fransmännen ha ännu tuffare tag:

    http://www.friatider.se/marine-le-pen-leder-i-franska-opinionsundersokningar

    Förtår du nu vad jag menar med att Sverige är helt ensamma i Europa vad gäller inställningen till immigration och mångkultur? Risken är påtaglig att övriga EU länder börjar stänga gränserna mot Sverige om detta fortsätter.

    • mars 9, 2011 kl. 00:18

      Ja, det är skrämmande att se hur verklighetsfrånvända de svenska politikerna är. Sverige har väl alltid legat ca 10 år efter övriga Europa, och det verkar som så är fallet även i denna fråga.

      Tack för boktipsen till Shadowes. Antecknar dem allihop.

  5. Utlandssvensk
    mars 9, 2011 kl. 17:40

    Om du vill ha boktips så kan jag även rekommendera Bruce Bawers böcker.

    Har du läst dem? Han är en synnerligen etablerad amerikansk journalist och författare och har haft artiklar i många seriösa amerikanska tidningar. Faktum är att han utan tvekan är den internationella journalist som skriver mest om Sverige! Men som vanligt nämns han knappt i svensk media.

    While Europe slept är VÄLDIGT bra och har mycket om Sverige. Hans senaste bok, surrender, är också klart läsvärd.

  6. Utlandssvensk
    mars 9, 2011 kl. 19:10

    Journalistkåren förefaller stolta men inte nöjda med den senaste uppgörelsen angående ”papperslösa”. Nu kör de ett varv till med romerna:

    http://www.dn.se/ledare/signerat/musikanter-obehaglig-ton-mot-romer

    http://blogg.gp.se/ledarbloggen/2011/03/08/tiggare-eller-kulturarbetare/

    Vad blir nästa steg? Gratis pass till alla vid gränsen?

    • mars 9, 2011 kl. 19:24

      Snart förvånas man inte över någonting längre. Men det är väl så man bryter ned ett folk. Dessa ständiga antirasismkampanjer är ju enbart ett sätt att bryta ned svenskarna. Det de egentligen gör är att projicera sin egen misslyckade invandringspolitik och skuldbelägga svenskarna när de knorrar, eller utifall att de skulle komma att knorra. För ingen får ju uttrycka något negativt om den, den är helig. Felet är ju egentligen deras, då de skapat en situation som är ohanterlig och därför är det tydligen lättare att tukta svenskarna att inte visa sitt missnöje än att göra något åt situationen, för det är de inte kapabla till.

  7. Josefina Bergfast
    mars 12, 2011 kl. 09:22

    The Jewish people taken collectively shall be it own Messias. Their rule over the universe shall be obtained by welding together the other races, thanks to the suppression of frontiers and monarchies, which form the bulwark of national particularities. Thus shall be established a universal republic/…/ In this new organization of humanity, the sons of Israel, now scattered over the whole surface of the globe, all belonging to the same race and moulded by the same traditional formation, shall everywhere become the ruling element without opposition.
    Fader Denis Fahey, The mystical Body of Christ and the Modern World (1936)

    ”The Jewish people taken collectively shall be its own Messias.”(??…) Hur skall man tolka ett sådant uttalande?
    Är det inte särskilt de kristna, men också alla andra gojims, som egentligen kommer att bli de som kollektivt kommer att ”offras” (som Jesus ”offrades”?), för att ”rädda” den judiska nationen?….(läs Johannes: 11:45-57.
    Romarbrevet 12:1: (ungefär:)”Följaktligen bönfaller jag er bröder, att frambära era kroppar till ett levande och heligt slaktoffer som är välbehagligt för Gud”….Även kapitel 11.

    Det kanske blir (judendomen?) mot resten av världen? Israel mot resten av världen? Både USA och Europa verkar, av vissa bedömare vara på randen till kollaps, inom en inte alltför snar framtid? Kanske också hela den muslimska världen rasar samman i inbördeskrig, där olika fraktioner (shiia och sunni?) inom islam försöker bekämpa varandra (som kristendomens trettioåriga krig?).

    Att infiltrera de kristna nationernas inre maktstrukturer var väl den strategi som judendomen använde sig av när man inte själv var en nation med en egen krigsmakt?
    Den krigsmakt som Israel idag har anses väl verkligen inte vara liten, men så verkar de också tänka i termer av att det är ”de mot resten” av världen? Alla människor som uttalar någon kritisk undran över judendomens tänkande blir nog mer aktivt motarbetad?
    Den automatiska utanförskaps-positionen som alla gojims (ickejudar) har i förhållande till judendomen blir då förstärkt och personen, ifrågasättaren, eller kritikern, blir då ansedd som någon som aktivt måste bekämpas på det ena eller det andra sättet? Kanske genom försök till förtal eller genom beskyllningar med epitet av olika slag, för att därigenom underminera personens trovärdighet? Kanske också genom grövre bekämpning (som naturligtvis ses som ett rättfärdigt självförsvar ur ett judiskt perspektiv).
    I princip och som en regel, som alla judiska ungdomar uppfostras med i Israel, så beskrivs ”världens människor”, dvs. gojims, alla vara mer eller mindre potentiella fiender som när som helst kan utveckla ett hat för allt judiskt och alla judar, och som varje jude ständigt måste vara på sin vakt emot och vaksamt uppmärksamma minsta tecken på?
    Som ”kungar”, som ”skall leda världens alla folk”, så kanske man kan förstå att man behöver utveckla en stor intolerans mot den allra minsta form av kritik? Vore man ”vanliga och jämställda” med andra ”vanliga människor”, så skulle man kanske mer naturligt kunna förhålla sig till kritik av olika slag?
    Men vill man, eller om man är kallad till att inta en kungaposition, en ledar och maktposition, så behövs kanske en extra vaksamhet mot alla typer och former av uttalanden som skulle kunna uppfattas som kritik? Kritik som eventuellt ifrågasätter eller försöker undergräva den ”höga positionen”, kungapositionen?
    Vissa rabbiner har börjat göra uttalanden som beskriver att alla gojims faktiskt endast är till för att tjäna judendomens bärare, som är just kungafolket bland alla folk.
    Kanske är detta också en sanning? Något folk skall kanske ha den positionen? Spelar det så stor roll vilket? Det folk som vill ta på sig den rollen, ja, det kan ju få göra det? Varför inte?
    Kristendomens lära handlar väl om att just lära sig att vara tjänare (till Gud) och beredvilligt ”offra” sig själv, och islams lära handlar väl om ”underkastelse”?….

  8. mars 19, 2011 kl. 14:06

    Tack för tipset!

  9. Kaj Johansson
    mars 27, 2011 kl. 20:24

    Islam under slöjan är föralldel nyttig läsning men bedrövligt eller troligen inte alls korrekturläst. Världsmästarna är i det här avseendet inte heller lysande men dock mycket bättre. Slöjan borde ha en ordlista dessutom. Att religion är bullshit insåg jag redan i början av 1950-talet och avstod (dvs vägrade) att konfirmeras.

  10. Kaj Johansson
    mars 29, 2011 kl. 22:17

    Jag kommenterade Under slöjan efter att ha läst ung. halva boken och vill bara säga att andra halvan, som i stort handlar om Islam EFTER Muhammed, är nästan felfri. Varför första halvan är så rörig och slarvig är svårt att förstå.

  11. Rodry
    april 6, 2011 kl. 10:45

    Jag skiter i islam och alla andra religioner…

    • april 6, 2011 kl. 11:42

      Det borde alla göra, särskilt de fanatiska, dvs skita i religionen, men som det ser ut idag går det inte att strunta i t ex islam, som har ett fast grepp om landet då den religionen genom hot om våld styr och ställer. Nu senast (igår) ställdes en dansföreställning på Kulturhuset in för att någon i ensemblen hotats därför att vissa verser av Koranen tydligen ingick.

      Alltså styr islam genom hot om våld. Så pass islamiserat är redan Sverige och dödliga svenskar får inte tycka illa om islam. Vi måste tycka om islam, för nu har Erik Ullenhag pratat om att utreda varför folk verkar tycka illa om islam. Sedan kommer säkert en landsomfattande propagandakampanj iscensatt av Expo, som talar om hur elaka och rasistiska vi svenskar är som – underförstått – inte tycker om islam.

      Ja, och så mal det på, år efter år, allteftersom islams rätta ansikte uppenbaras för oss allteftersom landet släpper in fler och fler muslimer och hot om och och våld tyvärr blir en del av vardagen. Till sist får vi ett islamiskt parti i landet som får alla muslimers röster och hur det ska gå sen, ja, det står skrivet i stjärnorna. Men du kan ju försöka föreställa dig själv utifrån de länder där islam dominerar.

      Och observera att det inte behöver vara en majoritet av muslimer i landet för att islam ska dominera, det lär räcka med ca 10-15 %, med tanke på de krav denna grupp framför med hot om islamofobi och att de är kränka om inte kraven tillgodoses.

      Våra politiker gör ju inte särskilt mycket för att stävja de bakåtsträvande processer som dessa krav sätter i rullning. DO är ju t o m en myndighet som har som princip att odla den s k identitetspolitiken, där särbehandling är högsta axiom. Med hjälp av DO blir vi INTE lika inför lagen, nämligen. Det är identitetspolitikens kärna, helt i strid med Europadomstolen.

      Så att skita i religionen, det kan vi bara göra om de religiösa ser till att hålla religionen privat, och inte låta den infiltrera varje del av vardagen och livet på så sätt så att det ger avtryck i andra människors liv på ett sätt så att dessa andra människor påverkas negativt. Den tid när vi kunde skita i religionen är tyvärr förbi i Sverige.

      Skiter vi i religionen, kommer islam att ta tillfället i akt och breda ut sig ännu mer, tills vi vaknar yrvaket och undrar vad som hänt och då är det för sent att vrida klocka tillbaka. Har man tagit fan i båten, får man ro’n i land, som ordspråket säger. Hur vi ror’n i land, ja, det blir framtidens fråga, beroende på hur dominerade civilsamhället ska få bli av islam.

      OBS! Detta är inte islams eller muslimeras fel (trots att jihad går ut på att erövra världen). Detta är våra folkvalda politikers fel, som aldrig redovisar vilken politik de ämnar föra före valen, utan bara kör sina race i maktfullkomlig anda. Vi måste rösta bort dessa politiker, då de inte verka besinna sig på en enda punkt. Tvärtom verkar de reagera men ännu större verkan, när de förstår att hundratusentals svenskar inte längre är med på noterna. Då verkar det som om dessa svenskar ska straffas genom mer av redan mycket. Hur kan makthavare bli så förblindade? Nej, de måste bort.

  12. Kasta ut pedofetens anhängare!
    maj 17, 2011 kl. 19:36

    Under slöjan döljer de ett horn i sidan till den västerländska civilisationen

    • maj 17, 2011 kl. 20:16

      Slöjan är ett politiskt verktyg för att visa att man inte har för avsikt att anpassa sig och att man inte godtar (läs: ser ned på) den västerländska kulturen. Slöjan är en banérförare för politisk islam.

  1. No trackbacks yet.

Lämna en kommentar