Hem > Censur, Immigration, Politik, Undersökande journalistik, yttrandefrihet > SVT Debatts debattmetoder avslöjade

SVT Debatts debattmetoder avslöjade


Debatt_nov13

SVT Debatts metod att bygga upp en dramaturgi kring sina debatter var genomskinligare än någonsin torsdagen den 7 november. Tårtkastningen mot Jimmie Åkesson stod på agendan och inledningsvis lät programledaren, Kristina Hedberg, debatten handla om just det.

Snart nog släppte hon in en av sina ”utvalda” debattörer, en mindre begåvad ung man, som skulle kunna benämnas som invandraralibi. Med sin invandrarbakgrund tilläts han häva ur sig alla de fördomar, klichéer och substanslösa tillmälen som vänstern formligen älskar att häva ur sig mot Sverigedemokraterna – utsagor som givetvis inte har några som helst underbyggda källor eller fakta.

Henrik Johansson från ”Inte rasist men” fick oförblommerat bre ut sig med sina uttjatade schabloner. På ”apberget” hade programledningen även placerat ett gäng hejdukar till dessa härförare.

Dessa rabiata ”debattörer” tilläts sitta och på nytt rapa upp de gamla klyschor som de ”respekterade” journalisterna märkt inte längre biter på Sverigedemokraterna. Så istället för att schavottera själva är det dags för ”send in the clowns”. För egentligen vill man fortsätta debatten på den här nivån med glåpord och tillmälen för att slippa komma fram till sakfrågan, för den vinner de aldrig.

Men nu har det gått så långt att journalisterna/etablissemanget inte själva längre kan kompromettera sig med alla klyschor. Då får man ta in några som beredvilligt ställer upp som de pajasar de i grunden är. Och vad passar då inte bättre än en ”nyttig idiot” som, då vederbörande dessutom har invandrarbakgrund, givetvis inte går att klandra med mindre än att kritikern omedelbart exponeras som rasist.

I debattlägret mot ”gaphalsarna” hade programledningen satt Björn Söder. Jag upprepar – Björn Söder. Alltså EN person mot hela apberget. Detta är en uttalad och utstuderad taktik för att nöta ner den åsiktssida som SVT Debatt inte stödjer.

Nu framstod dock Björn Söder som en intellektuell gigant jämfört med motståndarna, trots programledarens förkärlek för att låta gaphalsarna få avsevärt mycket mer taltid än Söder, samt att hon tillät dem att avbryta Söder oupphörligen.

Istället för att få stopp på fysiska angrepp av  typen tårtningar, leder sådana här debatter till än större motsättningar i samhället. Genom att iscensätta ett sådant här pajkastningsscenario (som inte ens är värdigt att kallas debatt), dvs. att förhindra själva sakdebatten, är SVT Debatt medskyldiga till och underblåser stigmatiseringen av SD samt att tårtattacker äger rum. Fast det är det som är syftet, har vi förstått nu, eftersom argumenten inte räcker till.

  1. 2Big2Jail
    november 11, 2013 kl. 14:34

    Mycket bra skrivet! Själv har jag helt slutat titta på all statlig television då det endast är propaganda, snedvriden journalistik och rena lögner som flödar ur dessa kanaler.

    Om du inte redan gjort det bör du maila denna text till SvtDebatt.

    //2Big2Jail

    • november 11, 2013 kl. 14:35

      Ja, det kanske vore idé att göra det. Men vad bryr sig väl de om det? De kör i sina upptrampade spår och jag tror flygbladsutdelning faktiskt ger mer. Men visst kan jag mejla över den!

      • 2Big2Jail
        november 11, 2013 kl. 14:59

        Du har säkert rätt att de inte ens bryr sig om nåt enstaka mail. Men vad händer om fler och fler börjar skicka in sina iaktaganden? Jag vill gärna tro att om vi blir flera som skriver att vi ser igenom lögnerna och hur snedvriden vi tycker att SVT och annan statlig media är så kommer det till slut att få genomslag. Är vi tysta så kommer de garanterat att köra på som tidigare.

      • november 11, 2013 kl. 15:16

        Jo, visst är det så och jag får nog ta och skicka det ändå. Tack för rumpsparken!

  2. Thomas
    november 11, 2013 kl. 14:55

    Ja du är inte ensam om att förstått deras agenda, pinsamt program och det ska de ha licenspengar till…maila in den så de får reda på att folk ser igenom dem!

  3. november 11, 2013 kl. 16:11

    Jag stödjer absolut tanken att du ska skicka den. Mycket bra skrivet!

  4. november 12, 2013 kl. 00:15

    Efter det senaste programmet som sändespå Svt Debatt, ställde jag mig seriöst frågan. Vilka dårar är det egentligen som behöver spärras in? Rena rama aporkestern som var igång, allt under ”dirigent” Kristina Hedbergs ledning.

  5. elwee
    november 12, 2013 kl. 14:05

    Bra sammanfattning.
    Nivån är nu så låg att det omöjligtvis kan passera obemärkt hos vanligt folk.
    Man gräver sin egen grav utan att någon Sverigevän behöver hjälpa till.

    • november 12, 2013 kl. 14:37

      Ja, den här typen av pseudodebatt är nu så uttjatad och börjar bli så genomskinlig, att konstigt vore annat om folk inte märker systematiken.

  6. november 12, 2013 kl. 20:24
  7. Utlandssvensk
    april 21, 2014 kl. 16:54

    Hej Cavatus,

    Hoppas att allt är bra med dig.

    Jag kände att jag var tvungen att klämma till med ett litet ”I told you so” när jag såg rubriken i Fria Tider: ”Oro för visumkrav när svenska pass får global skräpstatus”

    Vi har ju varit inne på det temat några gånger över åren och tyvärr visar det sig kanske återigen att det som verkar absurt år 1 förefaller troligt år 3 och är fullt genomfört år 5.

    • april 25, 2014 kl. 11:15

      Hej Utlandssvensk! Jo, jag tänkte faktiskt på dig när jag läste detta. Ibland uppfattar jag dig som mer än lovligt negativ, men tyvärr verkar du få rätt på varje punkt allteftersom tiden går. Du gjorde rätt som ”flydde” med hela din familj. Det alternativet har inte varit möjligt för mig. Framtiden får utvisa hur det blir senare.

      • Utlandssvensk
        april 25, 2014 kl. 15:38

        Det är helt OK att uppfatta mig som väldigt negativ, eftersom det stämmer väl överens med verkligheten. Jag tappade mycket av hoppet redan 2006 när Alliansen vann och när de sen blev återvalda rök nog den sista lilla gnuttan av hopp hos mig.

        Kanske finns det även en gräns för hur länge man med öppna ögon kan betrakta det spektakel som Sverige nu har blivit innan man förtvivlar? Om jag minns rätt vaknade du upp för cirka 5 år sen. Tänk dig att utvecklingen fortsätter längst samma bana i 15 år till. Tror du att du i det läget skulle känna mycket hopp?

      • april 25, 2014 kl. 16:07

        Nej, hoppet känns redan på upphällningen, måste jag erkänna. När jag talar med oinitierade slår de ifrån sig. De begriper inte hur illa insatta och okunniga de är. Från en bekant får jag rådet att inte bry mig, att inte engagera mig. Men det är lätt att säga för en som inte har några egna barn. Ett annat råd från sagda person är: ”men flytta då, varför bor du kvar?”. Jag tycker ändå att ett sådant svar är att göra det lite väl lätt för sig. Jag frågade nämnda person om han hade hört talas om ”hemortsrätt”. Tydligen inte, för då blev det tyst.

      • Utlandssvensk
        april 25, 2014 kl. 16:19

        Jo, de ”oinitierade” har väl varit sig lika över åren…. Gud vad trött man blir….

        Vad gäller att flytta så är det ingen enkel fråga. Men någonstans mäste man kanske säga att om en förkrossande majoritet av befolkningen under flera årtionden röstar för en utveckling som man själv inte kan tolerera, ja då återstår väl bara flytt eller väpnad strid.

        Vad gäller att folk inte är ”vakna” har vi alla väntat länge nog, anser jag. Om de inte är vakna nu lär de inte vakna innan allt är försent.

  8. Utlandssvensk
    april 25, 2014 kl. 16:24

    Oj, jag insåg just att det sista jag skrev var ganska otrevligt med tanke på ditt hård jobb att väcka svenskarna.

    Vad jag menar är att det ser hopplöst ut men det är inte samma sak som att man inte ska försöka. Tvärtom tycker jag att det är fantastiskt att eldsjälar som du jobbar på, trots det fruktansvärda klimat som råder i landet.

  9. Blot-Sven
    maj 4, 2014 kl. 10:08

    Det märkliga att denna typ av ”debatter” har kunnat arrangeras av SVT i decennier utan några större protester. Hela dramaturgin är ju fullständigt oseriös, arrangerad av en koncern som enligt avtal med staten ska vara saklig och objektiv.

    • maj 4, 2014 kl. 10:39

      Ja, men i och med Internets tillkomst och dissidentbloggar har det börjar bli sprickor i deras mur och man kan nu se skådespeleriet inför öppen ridå. Måste kännas surt och bittert för dem när stora delar av befolkningen ruskar på huvudet åt deras iscensatta så kallade debatter som bara är pseudodebatter med avsikten att styra folks åsikter i en riktning. Det är som i forna DDR.

  10. Utlandssvensk
    september 13, 2014 kl. 10:46

    Cavatus,

    Jaha, då var det dax för val!

    Jag har redan röstat och min gissning är 15% för SD. Sen tror jag att vi får se en S+M regering, möjligen efter lite spel för gallerierna när man pratar om olika regeringsalternativ.

    Eftersom du är väldigt aktiv ute på fältet kanske du kan lägga upp en tråd där du och alla andra flygblagsutdelare berättar lite om stämmningen ute i stugorna samt vad ni tror om framtiden. Jag är väldigt nyfiken och det vore kul att höra lite hoppfulla historier!

  11. september 14, 2014 kl. 21:28

    Utlandssvensk! Ser ditt meddelande för sent. Nu är valvakan i full gång. Du får troligen rätt med ca 15 %. I denna stund är siffran 13 % och alla experter kopplas in som med bister min ska analysera ”det hemska”. Du ska inte tro att en SD-are får komma till studion och förklara framgången. Hösten lär bli turbulent i riksdagen!

    • Utlandssvensk
      september 14, 2014 kl. 22:16

      Ja, det blir nog en viss turbulens men redan nu hörde jag många som uttalade sig om att ”man måste börja titta bortom blockpolitiken för att trygga en regering utan SD inflytande”

      Jag har svårt att tro att detta kan landa i något annat än en S+M regering, även om de säkert kommer att ge sken av att försöka med andra lösningar först.

      • september 18, 2014 kl. 10:37

        Ja, jag har trott, precis som du, att det blir en S+M-regering. Just nu verkar det orimligt, men det kan bli så nu när Reinfeldt avgått. Han var så hårdnackad i många frågor att det inte hade gått. Men en flexiblare (svagare?) ledare kan det bli möjligt. Den som lever får se,

  12. Utlandssvensk
    november 13, 2014 kl. 20:42

    Nu två månader efter valet förefaller det (för mig) ganska troligt att SD kommer att fälla regeringens budget. Efter detta får talmannen 3 försök att utse någon som kan bilda en ny regering. Efter en del stånk och stön tror jag att vi då kommer att landa med S+M. Det enda verkliga alternativet verkar vara nyval och det tror jag ingen i 7-klövern vill ha.

    Men som vanligt i Sverige ska man alltid komma ihåg att det är aldrig så illa att det inte kan bli ännu sämre! Fast det verkar koka en hel del nu ute i stugorna. Kanske finns det även för svenskar en punkt där de börjar göra motstånd.

    • november 17, 2014 kl. 08:59

      Ja, så kan det ju också bli för att undvika ett nyval! Har inte tänkt i de banorna och du brukar ofta få rätt – tyvärr, får man väl säga, då dina framtidsscenarier är dystra, men dessvärre inte desto mindre sanna. Har inte sett dig i kommentarsfälten på länge. Men jag är inte heller särskilt aktiv. Jag som lever mitt i infernot ser folk vakna upp varje dag. Det behövs ingen agitations längre. Verkligheten skriker dem i ansiktet. Å andra sidan har vi fortfarande en stor majoritet som inte lever med skygglappar. Kafka in real life!

      Är det några särskilda bloggar du läser och kommenterar annars?

      • Utlandssvensk
        november 17, 2014 kl. 12:44

        Vi får väl se vad som händer men hoppas att jag har fel, vilket jag nästan alltid gör.

        Vad gäller kommentarer skriver jag väldigt få. Är väl mest utmattad och känner att det är så många andra som skriver bra att min insats inte direkt behövs. Men visst saknar jag debatten ibland! Det roligaste var nog din blogg på engelska, men jag förstår att det blir väldigt jobbigt att driva och dessutom är det mentalt jobbigt att grotta i allt elände som sker i Sverige.

        Har du något tips på bra bloggar? Ingen som använder Disqus eller likande!

        Kul att höra att folk vaknar upp! Det är väl inte lika lätt att blunda längre med tiggare i varje hörn och förläggningar i varje liten ort. Men samtidigt är det faktisk riktigt bedrövligt att det behöver gå så här långt för att ens 20% av befolkningen motvilligt ska öppna ögonen.

        Jag är ganska orolig för att det snart dyker upp en svensk Breivik. Många vanliga svenskar står nu med ryggen mot väggen och får se sina liv förstöras utan att kunna göra någonting. När brister det för en av dem?

      • november 17, 2014 kl. 23:39

        Ja, det är många som bloggar bra nu. Följande bloggar/bloggare är läsvärda: morklaggning.wordpress.com/blogg (Arnstberg och Sandelins blogg), thoralf.se (Thoralf Alfssons blogg som han uppdaterar varje kväll), Tobbes medieblogg, absolut läsvärd och många bra analyser av pk-texter, http://nimatown.blogspot.se/, en fd sosse med invandrarbakgrund som sadlat om till SD. Mycket bra texter!

        Dessutom kollar jag ofta Snaphanen plus en mängd andra. Antropocene är också bra, skriven av pensionerade kärnfysikern Lars Bern. Han skriver även om andra ämnen som klimatbluffen.

        VI får se hur det blir med fällandet av regeringen. Jag hoppas innerligt att det görs så att vi blir av med MP i regeringsställning. De är livsfarliga för Sverige!

      • november 18, 2014 kl. 23:33

        Glömde att lägga till den här bloggen, om du saknar info på engelska om vad som händer i Sverige:

        http://swedenreport.org/

        Det här en svensk som bor i USA och som jobbat inom media där. Han har axlat manteln och skriver om vad som händer i Sverige. Han uppdaterar nöjaktigt ofta, men är seriös och skriver mycket bra. Sprid den gärna vidare till alla du känner.

  13. Utlandssvensk
    december 28, 2014 kl. 13:08

    Jaha, det verkar som att jag fick fel angående en S+M regering! istället blev det, som vanligt, något ännu värre.

    Skamlösheten och maktfullkomligheten är total hos Sjuklövern.

    Tror du att det blir något riktigt val 2018?

    • december 29, 2014 kl. 13:03

      Ja, man får nästan se det som komiskt det här att man befarar något hemskt och så blir det etter värre! Som en fisk som hamnat på land kippar man efter andan – ord saknas! Som min gode svensk-amerikanska vän sa: man tror att man befinner sig på en psykiatrisk klinik när man följer den svenska politiken. Kafka-varningen övergår till konstaterade fakta.

      Valet blir en spel för gallerierna, precis som i gamla Sovjet. Numera finns det ju bara en opposition som är vingklippt om den inte får över 50 %. En ren och skär palatskupp!

  14. Utlandssvensk
    december 29, 2014 kl. 14:04

    ”man får nästan se det som komiskt det här att man befarar något hemskt och så blir det etter värre!”

    Så är det om man ska ha något hopp om att behålla sin egna mentala hälsa. När man har slut på tårarna och ilskan återstår bara att skratta åt eländet!

    Från mitt perspektiv följer tyvärr detta ett gammalt mönster i svensk politik. Det förefaller helt klart att den befintliga makteliten är villiga att göra vad som helst för att färden mot det mångkulturella lyckoriket ska fortsätta. Och det finns väl all anledning att tro att de kommer att segra. 150-200 tusen immigranter utan id handlingar från de mest hopplösa länderna i tredje världen PER ÅR är vad vi har att se fram emot.

    Jag tror att det kommer våldsamma motreaktioner snart, nu när det är klart att den demokratiska vägen är stängd samtidigt som hundratusentals vanliga svenskar får se sina liv totalt förstörda. Visst, svensken är unikt tålig men någonstans kommer det att slå över för någon. Men detta lär endast leda till massiva motreaktioner från eliten.

    Du bör ta det väldigt försiktigt, Cavatus! Om vi får ett ”högerextemt” terrordåd i Sverige lär alla spärrar försvinna och svartklädda Afa-Expo grupper med nypräglade polisbrickor kan mycket väl komma under småtimmarna och knacka på. Det kanske låter extremt, men givet utvecklingen framstår det som ett full möjligt nästa steg.

    • december 29, 2014 kl. 22:54

      Jag undrar om svenska folket någonsin kan ta sig i kragen och GÖRA något. Jag börjar tvivla. Svenskarna verkar totalt urblåsta, hjärntvättade och för lata för att ens vilja ta till sig vad som händer, numera även inför öppen ridå.

      Läste ett bra blogginlägg tidigare idag om varför Sverige är så extremt, missa inte det:

      En röst på Kristdemokraterna är en röst på Miljöpartiet – alliansens politiska självmord

      Förresten är hela bloggen läsvärd! Om man orkar. Man får ta det i små portioner!

      Jo, jag ligger förbaskat lågt eftersom jag inte orkar med käbblet längre. Jag måste freda mig för min mentala hälsas skull. Palatskuppen har tagit hårt på den. Men en gång dissident, alltid dissident, enligt Afa-Expo-packets definition.

  15. utlandssvensk
    april 27, 2015 kl. 16:42

    Cavatus,

    Jag såg dina kommentarer på Snaphanen. Visst är det nästa overkligt att nu åka till NY och känna det som att det är MYCKET säkrare och trevligare än i Sverige, samtidigt som man fortfarande har kvar bilden av NY som man fick inpräntat under 70-80 talet.

    Många gånger har jag pratat invandring och våldsbrottslighet med svenskar som har dragit till med ”jaja, det kanske har blivit lite värre i Sverige, men det är ju verkligen inte som i USA”. Många, troligen en majoritet, verkar fortfarande tro detta.

    Men verkligheten börjar nog bli lite för påtaglig nu för många svenskar. De flesta länder i Europa ser nu betydligt bättre ut än Sverige. Jag var i Malmö nyligen och hade med några vänner från Schweiz. De var helt förfärade och jag satt bara och skämdes. Fy fan vad det ser ut! Och det är verkligen inte bara Rosengård utan nästan hela staden.

    Jag vägrar av princip att använda Disqus, så det blir nog inga fler kommentarer på Snaphanen för mig. Om du har någon kontakt med Julia får du gärna säga Hej då och tack så mycket från mig. Hennes krönikor har varit bland det absolut bästa i Sverige och jag kommer att sakna debatten där.

    • maj 2, 2015 kl. 21:22

      Tack för dina kommentarer. Jo, även i Tyskland är det rent från tiggare. Sverige är patetiskt! M har gjort en vändning under galgen. Det lär inte leda någonstans då rödmaktvänstern gör livligt motstånd för att bevara status quo. Ja, nog ser det ut alltid! På lokaltåg och bussar under dagtid tror man sig förflyttad till Mellanöstern. Man måste stänga in sig i sin bubbla för att få lite frid. Synd att du drar dig ur debatten pga Disqus. Men det går ju alltid bra att meddela sig här.

    • maj 27, 2015 kl. 11:22

      Jag har meddelat J Caesar dina kommentarer och hälsat. Hon såg gärna att jag förmedlade hennes e-postadress till dig. Men jag vet inte hur vi ska gå till väga då, för att du och bara du ska få den så att den inte kommer i omlott. Har du några förslag hur vi kan kommunicera den utan att kommunikationen blir offentlig?

  16. utlandssvensk
    maj 2, 2015 kl. 23:15

    Att M och även Fp nu ”vänder” ser jag som dimridåer och detta har de hållit på med, till och från, i många år. Nu är det dock extra uppenbart, eftersom de lätt skulle kunna få i genom t.ex förbud mot tiggeri om de bara satte sig ner med SD. De vill inte, precis som att Fp aldrig ville ha något språktest (de började med detta 2002!).

    I övrigt har jag väl inte så mycket att säga längre, men det vore vänligt om du framförde mitt stora tack till Julia. Det är så otroligt sorgligt att nu se det som jag fruktat under 30 år realiseras. Jag ska göra ett allvarligt försök att helt sluta följa Sverige,

  17. maj 3, 2015 kl. 18:33

    Ja, vi diskuterade just det vid matbordet häromdagen – hur fp vänder kappan efter vinden och alltid har gjort något migrationsutspel före varje val för att få fler röster och slippa åka ur riksdagen, och sedan, dagen efter valet, konstatera att de inte fick gehör för frågan bland de övriga partierna. De är så otroligt minimalt trovärdiga att jag hoppas innerligt att just fp åker ur riksdagen i nästa val.

  18. utlandssvensk
    maj 3, 2015 kl. 19:39

    Fp är mitt hatobjekt nummer 1!

    Många verkar väldigt upprörda över att Reinfeldt ”straffade” befolkningen med ökad immigration efter att SD kom in i riksdagen 2010, men få verkar inse att Fp genomförde detta i massiv skala redan 1991, när NyD kom in!

    Valet 2002 kommer jag ihåg väldigt tydligt. Fp låg nära 4% i mätningarna och det verkade som att de skulle åka ut. Efter 11 långa år skulle de staffas! Men sen kom utspelet om språktest! Ingen kan väl tro på det tramset, tänkte jag, Fel igen! De gick upp som en raket! Jag var väldigt aktiv i debatten då och försökte förklara att detta var partiet som hade orsakat massinvandringen, så rösta inte på dem om ni vill vända utvecklingen. Men det var totalt hopplöst.

    Men vem vet, tiden kanske är kommen nu men Fp verkar ha fler liv ån en katt. Hur som helst, jag ger upp nu och tänker sluta kommentera, Lycka till och hej då!

  19. utlandssvensk
    maj 28, 2015 kl. 12:29

    ”Jag har meddelat J Caesar dina kommentarer och hälsat.”

    Tack så mycket!

    Det var väldigt vänligt att hon ville ge mig sitt email, men det är inte helt lätt att fundera ut hur man kan göra detta. Låt mig grubbla lite.

    För övrigt verkar jag (återigen) inte lyckas med att helt släppa Sverige. Det bara går inte, även om jag vill!

  1. No trackbacks yet.

Lämna en kommentar